fredag 24 februari 2012

Ett försök till sammanfattande reflektionstankar

Under de två veckorna som gått efter vår första VFU-period har vi behandlat bedömning och hur man förhåller sig till kursplanerna. Det har varit tunga lass med teorier om bedömning och kunskapsbegrepp i stort.

Jag har fått ut oerhört mycket av de här två veckorna och känner hur alla teorier, forskning och diskussioner jag har tagit del av börjar behandlas i mitt huvud. Det blir ett urplock av teorier som jag gillar, egna tankar och tolkningar av dem som får bilda en sorts värdegrund som jag kan utgå i från. Jag börjar få syn på mina mål för framtiden.

Vilken sorts lärare vill jag vara? Hur ser jag på kunskap? Framtiden har aldrig känts så nära som nu.

Efter att ha läst Lars Lindströms kapitel Portföljmetodik i estetiska ämnen har jag funderat mycket på hur jag vill arbeta, hur mina kursplaneringar kommer se ut och hur arbetet ska dokumenteras. Jag känner mig både ivrig, överväldigad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar