söndag 6 april 2014

Osynlig påverkan

Vi förställer kroppen ibland i syfte att sticka ut, att gå i mot den normativa uppfattningen om vad som är vackert och/eller att få tillhöra en specifik och exklusiv grupp. Genom t.ex. tatueringar, scarification, tungklyvning, piercings olika sorters implantat kan man särskilja sig och samtidigt tillhöra. Men det allra vanligaste syftet till att förändra kroppen och utseendet tror jag är att passa in. Att vara vacker i majoritetens ögon.


Normer för hur människor ska se ut och bete sig blir synligt genom reproduktion. Genom att följa normer, återskapar vi dem. Vi påverkas alla av dessa underförstådda förväntningar.

För att kunna diskutera och ifrågasätta normer måste man vara medveten om dem. I rollen som lärare är det extra viktigt att man är medveten om och förhåller sig kritisk och reflexiv till egna och andras normativa uppfattningar. Vilka perspektiv får höras/synas mest? Vad utesluts och varför? Jag ser det också som viktigt att använda normkritiska glasögon tillsammans med eleverna.

Vi blir matade med vad som är vackert/fult, bra/dåligt och önskvärt/icke önskvärt beteende. Utifrån de normativa förhållningssätt vi införskaffat oss går vi genom livet och reagerar på olika vis på dem som faller utanför vår bild vad som är "normalt".

 Men allra hårdast är vi nog mot oss själva...

 

Att undersöka:

Självdisciplinering

Plastikkirurgi 

Skönhetsideal

Självbild

1 kommentar: