Vi är alla samlare. Vissa samlar på porslinsfigurer och
använt presentpapper andra samlar fakturor i prydliga färgkodade pärmar. Vi
samlar på det som av olika skäl är viktigt för oss att bevara. Vårt samlande kan
kanske utifrån ses som sentimentalt, onödigt eller rent av osmakligt men vi
fortsätter bygga på våra samlingar.
Jag blev intresserad av samlande då jag hittade flera lådor
fyllda med diabilder som jag aldrig sett tidigare i mina föräldrars garage. Vi
har inte haft någon diabildsprojektor på många år så samlingen för mig tedde
sig högst opraktisk.
Jag började plocka ut de plastramsförsedda bilderna ur deras
askar för att se vad de föreställde. Samtliga bilder var från en tid då jag
inte fanns. Lådorna innehöll Bilder på människor och platser som jag ibland
kände genom återberättande eller från fotoalbum, men oftast var det främlingar.
Jag belyste dem med ficklampa och märkte snart att det var
intressant att belysa flera bilder samtidigt, på varandra i olika
kombinationer. Jag skapade nya berättelser. Jag drogs till det surrealistiska
och drömlika i det dubbla bilderna. Genom att kombinera bilderna så blev det
svårare att urskilja vad de föreställde, man var tvungen att gå nära och
verkligen se. Jag såg det som att jag gjorde ett pussel för betraktaren utan
självklar lösning, där berättelsen varken för mig eller betraktaren skulle vara
direkt läsbar.
Att kombinera bilder så de lyser igenom varandra, eller att
projicera på levande underlag har ett symboliskt värde för mig. Att se skilda
artefakter, minnen och/eller miljöer blandas ser jag som en uppmuntrande tanke
om möjligheter som finns bara man är bredd att titta närmre. Möjligheten att
skapa något nytt med hjälp (direkt eller indirekt)av andra.
Jag slogs av tanken att min konstnärliga process nu möte
andras. Jag tog en samling som inte var min och att skapade med detta material något
nytt.
Utifrån denna process började jag göra kopplingar till min
framtida didaktiska praktik som bildlärare. Jag insåg vilken stor resurs det
kan var att samla, och även ta del av andras samlingar som man också gör inom
bildämnet i skolansvärld. Ofta i bilden i skolan arbetar man med
mappar/portfolios där allt producerat material hamnar, som underlag för
bedömning. I bildmappen lägger man det som är färdigt, då slutar du tänka på
det, det är gjort, dags att gå vidare i den raka linjens utveckling. Titta vad
du gjorde då, se nu hur mycket du utvecklats. Varför inte stanna kvar gotta ner
sig, gräva, testa, visa, prata och diskutera med andra?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar