Jag har funderat mycket kring mina egna uppfattningar om
konst (i vid bemärkelse). Var drar jag gränsen för vad som är bra kultur? Det
institutionella konstbegreppet talar om vad som är konst men konstnärliga produkter
som faller utanför detta får sina kvaliteter ”bestämda” av folket. Visst finns
det de vars röster är värda mer men jag skulle vilja påstå att inställningen till
det som inte faller under begreppet konst, är mer tillgängligt och tacksamt att
kritisera och diskutera på ett inkluderande viss.
I skolan så måste man i min mening göra en avvägning vad som
är mest relevant. Att bli fostrad till ”den korrekta uppfattningen” eller att
bygga utifrån det man har, vidga och fördjupa utifrån något man verkligen är
intresserad av.
”Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin
unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa
i ansvarig frihet.”/Lgr 11
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar