onsdag 26 november 2014

Kulturell fostran



Jag har funderat mycket kring mina egna uppfattningar om konst (i vid bemärkelse). Var drar jag gränsen för vad som är bra kultur? Det institutionella konstbegreppet talar om vad som är konst men konstnärliga produkter som faller utanför detta får sina kvaliteter ”bestämda” av folket. Visst finns det de vars röster är värda mer men jag skulle vilja påstå att inställningen till det som inte faller under begreppet konst, är mer tillgängligt och tacksamt att kritisera och diskutera på ett inkluderande viss.

I skolan så måste man i min mening göra en avvägning vad som är mest relevant. Att bli fostrad till ”den korrekta uppfattningen” eller att bygga utifrån det man har, vidga och fördjupa utifrån något man verkligen är intresserad av. 

”Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.”/Lgr 11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar