I rollen som lärare måste man göra urval. Vad är viktigt för
eleven att lära sig om t.ex. konsthistoria, teori och bildanalys? I detta urval
tror jag man utgår mycket ifrån både egen kunskap och smak. Vad har jag fått lära
mig, vad tycker jag om det jag har lärt mig.
Man måste ju också vara medveten om
sitt ansvar som lärare, och inte föra vidare det man har upplevt som dåligt
eller smalt, utan problematisera det som man upplever som problematiskt
tillsammans med eleverna. Jag har stött på läromedel, föreläsningar och kurslitteratur
i min egen utbildning som jag har uppfattat som färgat av ett kolonialt,
eurocentriskt mansperspektiv. Jag har t.ex. konfronterats med litteratur som är
tänkt att ge en ”heltäckande” historisk översikt av konst, där 90 % av boken
berör europeisk och nordamerikansk konst och lämnar resterande sidor till
resten av världen. Jag tycker att detta tydliggör vikten av lärarens kritiska
förhållningssätt och att problematiken också diskuteras med eleverna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar