fredag 21 november 2014

Smakens makt





Kulturellt kapital innefattar kultiverat språkbruk och förtrogenhet med den så kallade finkulturen eller ”god smak”. Kultur är fin- eller högkultur beroende på exklusiviteten. Med ekonomiskt kapital avses materiella tillgångar och kännedom om ekonomins spelregler samt socialt kapital som avser släktband, vänskapsförbindelser och kontakter med gamla skolkamrater. En tillgång vilken som helst fungerar som symboliskt kapital i de sammanhang där den tillskrivs värde. Bourdieu menar dock att det är det ekonomiska respektive det kulturella kapitalet som är mest verksamt i de utvecklade samhällena. // Wikipedia

Smak och kulturellt kapital är något som är viktigt att reflektera över som lärare och säkert också som individ. Både som lärare och privatperson påverkar det du bär med dig, t. ex. språk, identitet, kunskap din status och makt i olika sociala rum. Vad du har sett för filmer, serier, läst för böcker och besökt för kulturplatser, vad du tyckte om dem och hur du uttrycker dessa åsikter kan i vissa rum vara avgörande för din sociala status. 

I klassrummet så är din smak och ditt kulturella kapital viktigt för att etableras som ledaren som kan. Jag ser dock inte att man alltid måste vara ledaren som kan. Du kan ändå inte avgöra vad som är bra och vad som är dåligt för alla. Jag tycker också det känns orättvist och opedagogiskt att låta sin egen smak och uppfattning om kultur vara den obestridliga måttstocken för alla elever. Det spelar också in i bedömningsaspekter, kritik, mentorskap och föreläsningar m.m. Jag vill därför undersöka begrepp som smak också i min gestaltning.

Ref. Pierre Bourdieu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar